Може би най-силното средство за оформяне на нашите представи е езикът, който употребяваме. Думите и изразите, вложени в някакъв контекст, определят нашия начин на мислене до такава дълбока степен, че ние твърде рядко си даваме сметка за това.
Всички знаем, че децата, които не са се научили още да говорят, често нямат как да протестират или да изразят несъгласието си с някаква идея, дори да усещат, че не я приемат. В действителност, дори овладели езика, ние всички попадаме постоянно в същата ситуация - просто езикът ни не е толкова развит, за да изрази нашите идеи. Именно този постоянен недостиг по отношение на въплъщаване на представи в езика кара езикът постоянно да се развива: той е динамична система, а не е нещо ясно установено и непроменливо. За съжаление последният факт твърде често убягва на по-голямата част от обществото, и много хора отчаяно се опитват да се съобразят с представите, въплътени в думи преди десетилетия или столетия.
За съжаление също има още един проблем по отношение на думите и изразите, изреченията и посланията, които чуваме постоянно около себе си. Именно ако сме свикнали твърде често да чуваме едни и същи изрази около себе си, ние сме склонни да загубим сетивността си по отношение на тях и да не се запитаме: "Какво всъщност иска да каже този човек?". Вместо това ние по-скоро приемаме идеята, вложена в съответния израз като неоспорима истина. Или пък често не си даваме сметка за по-дълбоките смисли, които носят някакви изрази.
Да използваш думите по този начин, без да си даваш сметка за посланието един слой по-навътре, си е злоупотреба. Често хората просто повтарят някакъв израз, и не разбират как с използването му и техните представи за света се оформят - те злоупотребяват с думите. А в тези изрази могат да се крият и да се намерят едни от най-тревожните болести на обществото.
Част от следващите публикации ще бъдат насочени точно към някои в действителност смущаващи изрази, носещи дълбоки послания за начина на мислене на обществото ни. Начин, който в много отношения наврежда на самите нас.
Д-
Няма коментари:
Публикуване на коментар